Faskiakäsittelyt

Faskiat eli lihaskalvot ovat sidekudosta, joka yhdistää kaikkia tuki- ja liikuntaelimistön osia. Se on jatkumo ligamenttien, nivelkapseleiden ja luukalvon uloimman kerroksen kanssa. Faskiat ovat levymäisiä rakenteita, jotka ympäröivät lihaksia, rajaavat lihasryhmiä toisistaan muodostaen tiukkoja lihasaitioita.

Pinnalliset, ihonalaiset faskiat toimivat mekaanisina ja terminaalisina vaimentimina ja helpottavat ihon liukumista syvän faskian päällä. Syvät faskiat ovat yhteydessä jänteisiin, nivelsiteisiin ja luukalvoon. Raajoissa syvät faskiat toimivat lihasten kiinnityskohtina ja muodostavat aitioita lihaksille ja hermoverisuonirakenteille.

Faskian liukuminen voi häiriintyä mm. tulehduksen, ylirasituksen, trauman tai operaation seurauksena. Se aistitaan kipuna, liikerajoituksena, kireytenä tai paineen tunteena ja lihakset saattavat muuttuvat heikoiksi ja kömpelöiksi. Lihakset, joissa on krooninen osittainen jännitystila, tulevat kipeiksi ja särkeviksi, koska faskiakalvot kiristävät jatkuvasti Ne saavat aikaan jatkuvan energian puutteen tunteen kehossa, luovat ryhtihäiriöitä sekä huonon painonjakautumisen nivelissä.

Faskiakäsittely sisältää useita erilaisia käsittelytekniikoita kuten pistekäsittelyä, kalvoliuutusta ja venyttelyitä. Faskiakäsittelyillä kipu helpottaa nopeasti, yleensä jo käsittelyn aikana. Käsittelyalueet voivat kipeytyä 1-2 päiväksi, mutta kipu on ns. hyvää kipua. Faskiakäsittely on yksi fysioterapiaa täydentävä hoitomuoto.

Puhelin

Aukioloajat