Fysioterapiasta apua kaularankaperäiseen päänsärkyyn

Fysioterapeutti

leilauotila@lamminfysioterapia.fi

Julkaistu: 30.11.2017

Kaularankaperäisessä päänsäryssä oireet heijastuvat pään alueelle ja johtuvat kaularangan nikamien liikehäiriöstä tai jännitysniskasta. Jännityspäänsärky johtuu niskan rakenteisiin kohdistuvasta kuormituksesta, joita aiheuttavat mm. niskan työasennot, ryhti, vähäinen liikunta, lihasten heikkous sekä stressi. Kaularangan ylimpien nikamien liikkuvuusongelman syynä voivat olla mm. kulumamuutokset, skolioosi, ryhtimuutos, pitkäaikaiset kuormitukset ja niskan alueen onnettomuudet.

Päänsärkyoireet voivat tuntua missä vaan pään alueella ja voivat olla hyvinkin erilaista eri ihmisillä. Oireet voivat tuntua mm. otsalla, takaraivolla, silmän seudussa, vannemaisena ympäri pään tai säteillä ohimolle. Särky voi olla ajoittaista tai jatkuvaa. Päänsärkyyn voi liittyä lievää huonovointisuutta, huimausta, korvien soimista, käsien puutumista ja voimattomuutta tai niskakipua. Pää voi tuntua aamuisin raskaalta ja helpottua päivän mittaan.

Fysioterapiassa haastatteluin ja erilaisilla tutkimuksilla suljetaan pois kaikki muut päänsärkyä aiheuttavat tekijät. Hoitomenetelmät määräytyvät löydösten ja kunkin yksilön mukaan. Nikamien liikkuvuus normalisoidaan nikamamobilisoinneilla ja vetohoidoilla, faskiakäsittelyillä ja erilaisilla venyttelyillä. Jännityspäänsäryssä ohjataan pään oikeaa asennonhallintaa ja työasentoja, parannetaan lihasten aineenvaihduntaa faskiakäsittelyillä, hieronnoilla ja lämpöhoidoilla. Särkyä kipua voidaan lievittää lisäksi sähkökipuhoidoilla ja akupunktiolla.

Oireet lähtevät helpottumaan fysioterapialla nopeasti. Mitä lyhytkestoisempaa oireilu on ollut ennen hoitojen aloittamista, sen pysyvämpi hoitotulos saadaan. Hoitoon kannattaa hakeutua jos päänsärky ei helpotu omin hoitokonstein viikon kuluessa. Omina hoitoina kannattaa kokeilla särkylääkkeitä, kevyitä niskan liikkeitä ja liikuntaa. Voimakkaita ja pitkäkestoisia venyttelyitä kannattaa välttää.

Paluu Blogiin

Puhelin